Street art - temat dobry na wszystko - prezentacja

 


Szczęśliwie udało mi się kiedyś pozyskać zaufanie pewnego Łobuza. Nie jestem dokładnie pewna, jak to się stało, dość, że zostałam wtajemniczona w ściśle tajne plany zrobienia ściśle tajnego graffiti. Jak wiadomo, wszyscy dopuszczeni do ściśle tajnych planów zobowiązani są utrzymać je w stanie absolutnego utajnienia, a wszelkie uwagi krytyczne winni zachować dla siebie, jeśli nie chcą być okrzyknięci zdrajcą podłym lub tchórzem.

Oczywiście bardzo nie chciałam być ani jednym, ani drugim, nie pozostało mi więc nic innego jak spędzić noc… no, może nie zakapturzona pod murem szkoły, ale prawie, bo na zgłębianiu zagadnień sztuki ulicznej, aby nazajutrz podjąć merytoryczną i fascynującą dyskusję o granicach artyzmu i wandalizmu, dając tym samym szansę Łobuzowi i spółce na świadome podjęcie ostatecznej decyzji.

I tak powstała prezentacja w Prezi Classic - Street art, czyli sztuka uliczna, przetestowana w boju nie raz i nie dwa, nigdy nie zawiodła. Korzystam z niej na nieplanowanych zastępstwach w nieznajomych klasach, na godzinach wychowawczych i przy mówieniu o sztukach wizualnych. Wiem, że niektóre podręczniki umieszczają prace Banksy'ego - znakomicie wpisuje się i w ten temat.


Przykładowy przebieg lekcji z użyciem prezentacji:

  1. Wstępna dyskusja, w której uczniowie próbują odpowiedź na podstępnie sformułowane pytanie:

Czy graffiti jest sztuką?

Zdania są zwykle podzielone. Pomocne jest ustalenie kryteriów, które powinno spełniać dzieło, by zasłużyć na miano sztuki oraz wypisanie ich na tablicy. Trzeba bardzo uważać, żeby dyskusja nie przekroczyła pięciu minut.

2. Przedstawienie wraz z omówieniem prezentacji. W zależności od stopnia zorientowania klasy w temacie - slajdy informacyjne można pominąć i skupić się wyłącznie na obrazach i dyskusji nad nimi - osobiście lubię ten wariant najbardziej, zdarza się jednak, zwłaszcza w nieco młodszych klasach, że garść faktów też się przyda.

Treści prezentacji można podzielić na następujące etapy:

  •     informacje wstępne;
  •     przegląd twórców;
  •     dyskusja ilustrowana - wandalizm czy sztuka?;
  •     status prawny i miejsca „free graffiti”.

3. Podsumowanie dyskusji wstępnej.

Ważne jest, aby na każdym etapie angażować uczniów w dyskusję dotyczącą prezentowanych prac - niech wyrażają swoją opinię, dzielą się wrażeniami, ciekawostkami, próbują interpretować. Gwarantuję, że po wszystkim, namazane na przystanku: ŁKS wylizuje talerz po bułce, budzi jedynie żal z powodu zmarnowanego sprayu…

[foto]




Komentarze

Prześlij komentarz